De bergen zijn mijn thuis...

Tijdens mijn zoektocht naar nieuw materiaal over de Zugspitzarena kwam ik toevallig uit op een webpagina opgedragen aan Bart Naert.

Bart was één van de belangrijkste soloklimmers van de jaren negentig en de jaren 2000. Op 10 september 2006 is hij tijdens een beklimming om het leven gekomen.

Eén tekst in het bijzonder, geschreven door deze klimmer, wil ik met jullie delen.

Deze tekst verwoord perfect mijn gevoel voor de bergen, zoals ik het ook telkens weer opnieuw ervaar.

Hieronder citeer ik een stukje:

Je leeft maar één keer, maar als je het goed doet, is één keer genoeg.
De bergen zijn mijn thuis, zij zijn mijn goden die ik aanbid.
In de bergen heerst er harmonie en rust, mijn ziel en geest worden telkens één met de natuur. Er is steeds een obsessieve kracht om weer opnieuw bergen te beklimmen, toppen te bereiken, op het hoogste punt te staan en de hemel aan te raken.
Citaat Bart Naert

2 opmerkingen:

caro291 zei

wat een leuke foto en wat voor een herkenbaar citaat

Peter Blokker zei

Ik heb Bart Naert goed gekend. Toen hij nog leefde hield hij een fraai vormgegeven website bij: bartnaert.com
Zijn verslagen van de beklimmingen die hij voltooide (vaak in slechts één weekend een paar vierduizenders) vormden een inspiratiebron voor veel alpinisten. Een gedeelte van de website is ondergebracht bij www.hutten.be
Soloklimmen is levensgevaarlijk en ik klom dan ook liever met hem samen, zodat we op elkaar konden letten. Ik denk nog regelmatig aan hem terug, net als aan andere vrienden en kennissen die in de bergen gewond zijn geraakt of de dood vonden. Een schrale troost is dat ze zijn omgekomen in een omgeving waar ze zich thuis voelden, hetgeen doende dat ze leuk vonden.
Take Care, Pedro